Kuvat yllä: Iisalmen palveluliikenteessä 1.11.2018 alkaen palveleva Rapido CL.

IVECO RAPIDO

BusPartner toimii Iveco Rapidon maahantuojana. Rapidon kori valmistetaan Sloveniassa käsityönä. Valmistajan AS Domžalen toiminta on alkanut autokorjaamona 1950-luvulla, ja vuodesta 1987 alkaen yhtiö on rakentanut linja-autoja, pääosin pikkubusseja. Rapidoja viedään pääosin Itävaltaan, Saksaan, Puolaan ja Ruotsiin; naapurimaassamme niitä on myyty jo yli sata kpl.

Rapidon ulkokuori on rakennettu ruostumattomasta teräksestä, alumiinista ja lasikuidusta. Auton takaosassa on iso tavaratila, jonka lisäksi molemmilla sivuilla on pienet tavaratilat.

Rapidoon saa maksimissaan 29 istumapaikkaa + oppaan istuimen. Sisustuksen pintamateriaaleina on käytetty valtaosin tekstiiliä muovin sijasta, mikä antaa laadukkaan ulkonäön sekä parantaa äänieristystä. Lisävarusteina on saatavissa mm. WC, DVD-soitin + monitorit, eri kokoisia jääkaappeja, pöytäryhmiä, 220V invertteri, USB-pistokkeet, peruutuskameran jne. Lämmöneristys on huolellisesti tehty, ja molemmilla sivuilla sekä takaseinällä on vesikiertoiset lämpöpatterit. Lisäksi etuovella ja kuljettajan paikalla on lämpöpuhallin. Kattokanavalämmitys on luonnollinen lisävaruste Pohjoismaihin myytävissä busseissa.

Ivecon moottori on pieniruokainen, kuluttaen vain 15-16 litraa / 100 km. Suhteutettuna matkustajamäärään on siis polttoainetalous erinomaisella tasolla! Dailyn saa sekä manuaali- että automaattivaihteisena.

Rapidon voi rakentaa turisti-, linjaliikenne-, koululais- tai matalalattiabussiksi. Linjaliikenne- ja koululaisversioissa on täysikokoinen takaovi. Matalalattiaversion matala osa voi olla joko auton keskellä tai takana, ja kumpaankin versioon saa joko yhden tai kaksi pyörätuolipaikkaa.

Takuuhuollot ja varaosat ovat sopimuskumppanin Transmation Oy:n osaavissa käsissä.

RAPIDO TURISTIVERSION ESITE SUOMEKSI

AS Domžalen valikoima laajeni syksyllä 2017, jolloin valmistui ensimmäinen uusi 36-paikkainen versio! Tempo rakennetaan Ivecon 10-tonniselle Eurorider alustalle. Myös Tempo suunnitellaan luonnollisesti Pohjolan olosuhteita varten.